کلینیک زیبایی

در این وب لاگ از آخرین مطالب زیبایی پوست خود مطلع شوید

کلینیک زیبایی

در این وب لاگ از آخرین مطالب زیبایی پوست خود مطلع شوید

عمل بینی یا رینوپلاستی چیست

سه شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۷، ۰۲:۴۶ ب.ظ

رینوپلاستی جراحی است که شکل بینی را تغییر می دهد. انگیزه برای انجام رینوپلاستی ممکن است تغییر ظاهر بینی، بهبود تنفس یا هر دو باشد.

قسمت فوقانی ساختار بینی، استخوان است و قسمت پایین آن غضروف است. رینوپلاستی می تواند استخوان، غضروف، پوست و یا هر سه را تغییر دهد. با جراح بینی خود صحبت کنید که آیا رینوپلاستی برای شما مناسب است یا خیر.

در هنگام برنامه ریزی عمل بینی ، جراح بینی شما ویژگی های دیگر چهره شما، پوست روی بینی و آنچه را که می خواهید تغییر دهید را، در نظر می گیرید. اگر کاندید مناسبی برای جراحی هستید، جراح شما یک طرح سفارشی برای شما ایجاد خواهد کرد.

عمل بینی یا رینوپلاستی چیست

رینوپلاستی به چه منظور انجام می شود؟

رینوپلاستی می تواند اندازه، شکل یا تناسب بینی شما را تغییر دهد. این عمل ممکن است برای اصلاح ناهنجاری های ناشی از جراحات، تصحیح نقص مادرزادی یا بهبود برخی مشکلات تنفسی انجام شود.

 

خطرات جراحی بینی

همانند هر جراحی بزرگ، رینوپلاستی نیز خطراتی مانند خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی را داراست. سایر خطرات احتمالی مربوط به رینوپلاستی عبارتند از:

  • تکرار خونریزی بینی
  • تنفس دشوار از طریق بینی
  • بی حسی دائمی در داخل و اطراف بینی شما
  • احتمال ایجاد بینی نامتقارن
  • درد، تغییر رنگ یا تورم که ممکن است ادامه یابد
  • اسکار
  • سوراخ در تیغه بینی

لازم است توجه داشته باشید که با انتخاب یک جراح بینی باسابقه، احتمال بروز تمام این عوارض به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

 

اقدامات لازم قبل از رینوپلاستی

قبل از برنامه ریزی رینوپلاستی، شما باید با جراح خود ملاقات کنید تا عوامل مهمی را که تعیین کننده این هستند که آیا جراحی برای شما مناسب است، بررسی شوند. این جلسه به طور کلی شامل موارد زیر است:

عمل بینی یا رینوپلاستی چیست

سابقه پزشکی شما. مهمترین سؤالی که پزشکتان از شما می پرسد انگیزه شما برای انجام عمل جراحی و اهداف شما است. پزشک شما همچنین درباره سابقه پزشکی شما، از جمله سابقه انسداد بینی، جراحی و هر نوع دارویی که مصرف می کنید، سوال می کند. اگر دچار اختلال خونریزی نظیر هموفیلی هستید، ممکن است کاندید مناسبی برای رینوپلاستی نباشید. در جلسه مشاوره توضیح در مورد داروهایی که در حال مصرف آن ها هستید و گزارش بیماری های خاص خود، جزو الزامات است.

معاینه. پزشک شما یک معاینه کامل، شامل آزمایش هایی مانند آزمایش خون انجام خواهد داد. او همچنین پوست و داخل و خارج بینی شما را بررسی خواهد کرد. معاینه به پزشک شما کمک می کند که متوجه شود چه تغییراتی مورد نیاز است و ویژگی های جسمی شما – مثلا ضخامت پوست و یا قدرت غضروف در انتهای بینی شما – که ممکن است روی نتایج شما تاثیر گذارند، چگونه است. معاینه همچنین برای تعیین تاثیر رینوپلاستی بر تنفس شما ضروری است.

عکس ها. فردی در دفتر دکتر شما ممکن است عکس هایی از زوایای مختلف از شما بگیرد. جراح شما ممکن است با استفاده از نرم افزار کامپیوتر عکس های شما را دستکاری کند تا به شما نشان دهد که چه نوع نتایجی ممکن است از جراحی بینی شما حاصل شود. پزشک شما از این عکس ها برای ارزیابی های قبل و بعد از عمل، مرجع در طی عمل جراحی و بررسی های طولانی مدت استفاده خواهد کرد. مهمتر از همه، عکس ها اجازه بحث در مورد اهداف جراحی را می دهند.

بحث درباره انتظارات شما. شما و دکتر شما باید در مورد انگیزه ها و انتظارات خود صحبت کنید. او توضیح می دهد که رینوپلاستی چه کارهایی می تواند و یا نمی تواند برای شما انجام دهد و نتایج شما به چه صورت است. این طبیعی است که مردم خجالت بکشند در مورد ظاهر خود بحث کنند، اما بسیار مهم است که با جراح خود در مورد خواسته ها و اهداف جراحی خود گفتگو کنید. گاهی اوقات جراح شما ممکن است راجع به انجام عمل جراحی برای زاویه دهی چانه شما صحبت کند. این به این دلیل است که یک چانه کوچک باعث توهم یک بینی بزرگتر می شود. لازم نیست در این شرایط جراحی چانه انجام شود، اما اینکار می تواند مشخصات صورت شما را متعادل سازد.

هنگامی که عمل جراحی برنامه ریزی شده است، در صورتی که از یک روش سرپایی استفاده می کنید، باید همراهی داشته باشید که شما را به خانه ببرد. برای چند روز اول بعد از بیهوشی، ممکن است دچار اختلال حافظه، زمان واکنش آهسته و اختلال در قضاوت شوید. بنابراین از یک عضو خانواده یا دوست  بخواهید که یکی دو روز به شما برای انجام مراقبت های شخصی کمک کند تا شما ریکاوری شوید.

 

غذاها و داروها

دو هفته قبل و بعد از جراحی، از مصرف داروهای حاوی آسپیرین یا ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، غیره) اجتناب کنید. این داروها ممکن است خونریزی را افزایش دهند. فقط داروهای مورد تایید یا تجویز شده توسط جراح بینی خود را مصرف کنید.

اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن بهبود پس از عمل جراحی را کند می کند و احتمال ایجاد عفونت را بالا می برد.

 

از عمل رینوپلاستی چه انتظاری باید داشت؟

عمل بینی یا رینوپلاستی چیست

رینوپلاستی یک روش با مجموعه ای از مراحل نیست. هر عمل منحصر به فرد است و برای آناتومی و اهداف خاص فرد تحت معالجه سفارشی سازی می شود.

رینوپلاستی ممکن است در داخل بینی یا از طریق یک برش خارجی کوچک در پای بینی، بین سوراخ ها انجام شود. جراح شما احتمالا استخوان و غضروف زیر پوست شما را تنظیم می کند.

جراح شما می تواند استخوان بینی یا غضروف بینی شما را به طرق مختلف، بسته به اینکه چقدر تغییر نیاز است، ساختار بینی چگونه است و مواد موجود چه چیزهایی هستند، زاویه سازی کند. برای تغییرات کوچک، جراح ممکن است از غضروف استخراج شده از عمق بیشتری در داخل بینی یا از غضروف گوش شما استفاده کند. برای جراحی های بزرگتر، جراح می تواند از غضروف دنده، ایمپلنت یا استخوان از دیگر مناطق بدن شما استفاده کند.

 

اقدامات لازم در طول رینوپلاستی

با توجه به پیچیدگی جراحی و ترجیحات جراح شما، جراحی زیبایی بینی به بی حسی و مسکن یا  بیهوشی عمومی نیاز دارد. پیش از عمل با دکتر خود مشورت کنید که کدام نوع برای مورد شما مناسب تر است.

بی حسی محلی با مسکن. این روش معمولا در یک بستر سرپایی استفاده می شود و محدود به یک منطقه خاص از بدن شما است. پزشک شما داروهای بی حس کننده را به بافت های بینی تان تزریق می کند و مسکن از طریق سرم داخل وریدی (IV) به بدن شما وارد می شود. این باعث می شود که شما تسکین یابید و درد را حس نکنید اما به طور کامل به خواب نروید.

بیهوشی عمومی. شما دارو (بیهوشی) را با استنشاق آن یا از طریق سرم دریافت می کنید. بیهوشی عمومی بر تمام بدن شما تأثیر می گذارد و حالت موقت ناخودآگاهی را ایجاد می کند. بیهوشی عمومی نیاز به یک لوله تنفسی دارد.

پس از جراحی، شما در یک اتاق ریکاوری قرار می گیرید، جایی که کارکنان علائم به هوش آمدن کامل شما را نظارت می کنند. ممکن است بعدا در همان روز مرخص شوید یا اگر مشکلات سلامتی دیگری دارید، ممکن است یک شب در آنجا بستری شوید.

 

اقدامات لازم پس از رینوپلاستی

پس از جراحی، شما باید در رختخواب بطوریکه سر شما بالاتر از سینه قرار گرفته باشد استراحت کنید. اینکار به منظور کاهش خونریزی و تورم است. بینی شما ممکن است به علت تورم یا آتل داخل بینی که در طول عمل در بینی شما قرار گرفته است مسدود شود.

در اغلب موارد، پانسمان های داخلی برای یک تا هفت روز پس از جراحی باقی می مانند. پزشک شما همچنین ممکن است برای محافظت و پشتیبانی بیشتر یک آتل به بینی شما بچسباند. این آتل معمولا در حدود یک هفته می ماند.

خونریزی کم و تخلیه مخاط و خون برای چند روز پس از جراحی یا بعد از برداشتن پانسمان رایج است. پزشک شما ممکن است یک “پد قطره” – یک قطعه کوچک از گاز که با چسب نگه داشته می شود – در زیر بینی شما برای جذب زهکشی قرار دهد. گاز را طبق دستور پزشک خود تعویض کنید. پد قطره  را محکم کنار بینی خود قرار ندهید.

برای کاهش بیشتر احتمال خونریزی و تورم، پزشک ممکن است از شما بخواهد که تا چندین هفته بعد از عمل از این اقدامات احتیاطی پیروی کنید:

  • اجتناب از فعالیت های شدید مانند ایروبیک و دوییدن.
  • زمانی که در بینی خود بانداژ دارید برای حمام کردن بجای دوش از وان استفاده کنید.
  • به بینی خود ضربه نزنید
  • برای جلوگیری از یبوست، غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات بخورید. یبوست می تواند شما را تحت فشار قرار داده و در نتیجه روی محل جراحی فشار وارد شود.
  • اجتناب از حالات شدید چهره، مانند لبخند یا خنده.
  • مسواک زدن دندان ها را برای محدود کردن حرکت لب فوقانی خود به آرامی انجام دهید.
  • لباسهایی را که از جلو بسته می شوند بپوشید. لباس های مثل تی شرت که مجبور هستید روی سر خود بکشید نپوشید.
  • علاوه بر این، حداقل چهار هفته پس از عمل جراحی از عینک طبی یا آفتابی استفاده نکنید تا از ایجاد فشار روی بینی شما جلوگیری شود.
  • هنگامی که به بیرون از خانه می روید، به ویژه روی بینی خود از کرم ضد آفتاب SPF 30 استفاده کنید. آفتاب بیش از حد می تواند تغییرات رنگ دائمی در ناحیه پوست بینی شما ایجاد کند.
  • بعضی از مواقع ممکن است تورم یا کبودی در اطراف چشم شما به مدت دو تا سه هفته پس از جراحی بینی رخ می دهد. رفع تورم بینی مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.
  • محدود کردن سدیم رژیم غذایی باعث می شود تا تورم سریع تر درمان شود.

چه عمل جراحی انجام دهید یا انجام ندهید بینی شما در طول زندگی شما تغییر می کند. به همین دلیل، دشوار است مشخص کرد که چه زمان شما “نتیجه نهایی” خود را به دست می آوردید. با این حال، بیشتر تورم در عرض یک سال از بین می رود.

 

نتایج

تغییرات بسیار کمی در ساختار بینی شما – که اغلب در حد میلیمتر اندازه گیری می شود – می تواند تفاوت زیادی در ظاهر بینی شما ایجاد کند. اغلب اوقات، یک جراح با تجربه می تواند نتایجی بدست آورد که هر دوی شما از آن راضی هستید. اما در بعضی موارد، تغییرات جزئی کافی نیست و شما و جراح شما ممکن است تصمیمی جهت جراحی دوم برای بهبود بیشتر بگیرید. در صورتی که این حالت برای شما پیش بیاید، شما باید حداقل یک سال برای عمل جراحی بعدی صبر کنید، زیرا بینی شما در طول این مدت ممکن است تغییر کند.

 

سوالات متداول در مورد عمل بینی

 

تفاوت رینوپلاستی با سپتوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی عمل جراحی برای تغییر شکل بینی است. از آنجا که هر دو تنفس و شکل بینی مرتبط هستند، گاهی اوقات رینوپلاستی انجام می شود نه فقط برای تغییر ظاهر بینی بلکه معمولا برای بهبود تنفس بینی نیز انجام می شود.

سپتوپلاستی یک جراحی برای بهبود تنفس با صاف کردن دیواره داخل بینی که داخل بینی را به دو قسمت تقسیم می کند(سپتوم بینی) است.  وقتی سپتوم کج باشد، نفس کشیدن را دشوار می کند. سپتو پلاستی معمولا با رینوپلاستی ترکیب می شود.

 

آیا رینوپلاستی یک عمل ساده است؟

خیر. رینوپلاستی یکی از چالش برانگیزترین عمل هاست. این موضوع ناشی از چندین عامل است. اول، بینی یک شکل سه بعدی پیچیده است که در وسط چهره است. تغییرات انجام شده در هنگام رینوپلاستی اغلب بسیار کوچک است، اما هنگامی که با هم ترکیب می شوند، می توانند تفاوت های چشمگیری روی ظاهر و عملکرد بینی ایجاد کنند. از آنجا که این تغییرات کوچک هستند، بنابراین احتمال خطرات نیز کم است.

رینوپلاستی همچنین یک روش ثابت نیست. به عبارت دیگر، هیچ برنامه استاندارد یا مجموعه ای از مراحل وجود ندارد. هر عمل به نیازهای بیمار بستگی دارد.

 

آیا باید بیش از یک روز در کلینیک جراحی بمانم؟

تقریبا همه کسانی که رینوپلاستی انجام می دهند می توانند پس از جراحی بیمارستان را ترک کنند. در موارد بسیار نادر، اگر حالت تهوع دارید و یا سایر مشکلات پزشکی که باید تحت نظارت قرار گیرید، شما ممکن است یک شب در کلینیک بمانید.

 

چه مدت نیاز است تا به بهبود کامل برسم؟

برنامه ریزی کنید که یک هفته از کار، مدرسه یا سایر وظایف مرخصی بگیرید. در هفته اول هر روز بهتر از روز پیش خواهید بود. در جلسه معاینه یک هفته بعد از عمل، اکثر افراد معمولا احساس می کنند که مثل سابق هستند.

پس از جراحی، تورم وجود خواهد داشت. تورم می تواند چندین ماه طول بکشد، گرچه اکثر مردم پس از گذشت یکی دو ماه دیگر متوجه آن نمی شوند. افراد معمولا بعد از یک هفته بیشتر فعالیت ها و پس از دو تا چهار هفته، تمام فعالیت ها ی سابق را می توانند انجام دهند.

 

آیا ممکن است عمل بینی خطراتی به همراه داشته باشد؟

همه جراحی ها دارای خطراتی هستند. خوشبختانه خطرات رینوپلاستی کم است و عوارض نادر هستند. قبل از عمل، دکتر شما راجع به جزئیات بیشتری درباره خطرات و مزایای جراحی صحبت می کند.

 

آیا رینوپلاستی دردناک است؟

برای اکثر مردم نیست. یک روز پس از عمل، بسیاری از مردم به درد خود بین 0-4 از 10 امتیاز می دهند.

 

آیا بینی من بسته خواهد شد؟

خیر. بسته شدن بینی می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، این اتفاق زمانی رخ می دهد که جراح شما از “مش” برای داخل بینی شما استفاده کند. با این وجود، آقای دکتر کاوان در قسمت داخلی بینی شما کمپلکس نرم قرار می دهد. این اسپلینت ها دارای یک سوراخ هستند تا شما بتوانید از طریق آنها به راحتی تنفس کنید. این اسپلینت ها به راحتی در معاینه هفته اول برداشته می شوند.

 

من تا چه مدت کبودی خواهم داشت؟

اگر شما کبودی جزئی دارید، معمولا حدود یک هفته طول می کشد تا کبودی شما محو شود.


برای مقالات بیشتر به سایت دکتر کاوان مراجعه کنید.
منبع سایتدکتر کیوان اختر کاوان - جراحی زیبایی بینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی